En grønn kommunal arkitekturpolitikk

Miljøpartiet De Grønne ønsker at Sandnes skal balansere det å ta vare på og utvikle gamle bygninger og samtidig bygge nytt der hvor det er naturlig. Det å utvikle gamle bygninger er miljøvennlig. Videre ønsker vi at det ved nye bygg tas miljøvennlige valg, som for eksempel å bygge trehus og ta vare på eksisterende bygg.

Iverksette en storstilt satsing på energieffektiviseringstiltak og egenproduksjon av strøm for det offentlige, private og næringsdrivende.

Tilrettelegge for lokal deling av energi i nye, større kommunale og offentlige byggeprosjekt. Om nødvendig inngå private avtaler for å oppnå dette.

Sette krav om god utnyttelse av energien til oppvarming av kommunalt eid bygningsmasse. Det skal ikke brukes direkte oppvarming med strøm som i panelovner, men i stedet basere oppvarming på løsninger som varmepumper, jordvarme og solfangere.

Oppgradere kommunens bygningsmasse med isolasjon og nye vinduer, for å hindre varmetap.

Vurdere om takareal på eksisterende, kommunal bygningsmasse er egnet til produksjon av solenergi.

Innføre krav om en bindende plan for utnyttelse av overskuddsvarme før reguleringsplaner og byggeprosjekter godkjennes.

Fastsette ambisiøse mål om tilnærmet nullenerginivå for kommunale bygninger, både nybygg og rehabilitering.

Kreve at alle nybyggprosjekter med investeringsramme over 100 millioner kroner skal miljøsertifiseres

Målfeste at alle kommunale enheter som rådhus, skoler, barnehager m.m. miljøsertifiseres.

Supplere kommuneplanen med en veileder for byutvikling tilsvarende verneplanen, hvor visjoner og konkrete mål for utbyggingen av sentrum defineres, og skal fungere som et styringsdokument for politikere, administrasjon, utbyggere og arkitekter

At universell utforming i Sandnes kommune skal ikke være basert på minimumskrav, men gi et mest mulig likeverdig tilbud for folk, uansett funksjonsevne.

Fjerne barrierer ved byens serveringssteder gjennom en støtteordning for universell utforming rettet mot serveringsbransjen.

Vurdere toalettdekning i fotgjengervennlige soner av sentrum, om nødvendig inngå avtaler om offentlig tilgjengelige toalett på
serveringssteder etter modell fra Tyskland.

Skape flere barrierefrie og universelt utformede rekreasjonsområder og turstier.

Involvere innbyggerne i plasseringen av nye byromsmøbler.

At eksisterende bygg som skolebygg, offentlige institusjoner og infrastruktur som kollektiv blir universelt utformet.

Jobbe for å sikre tilgang til kjønnsnøytrale toaletter og, der det er mulig, kjønnsnøytrale garderober i alle offentlige bygg