Næringspolitikk for det grønne skiftet

Næringslivet er en av de viktigste motorene i samfunnsutviklingen, og det er et godt fungerende næringsliv som skal sørge for at vi har arbeidsplasser og skatteinntekter når byen vår vokser med flere tusen innbyggere i årene som kommer. Vi skal gi næringslivet gode og langsiktige rammevilkår for drift. Når det gjelder næringsvirksomhet vil vi arbeide for at det etableres og prioriteres bærekraftige miljøvennlige virksomheter.

– Gründerstimulering

Kartlegge eksisterende og potensielle næringsaktørers forventninger til kommunens tjenester.

Styrke Makerspace på Vitenfabrikken og Vågen VGS.

Legge til rette for grønne næringer basert på fornybar energi, lokale råvarer og miljøvennlig og energieffektiv teknologi.

Sette mål for nye grønne arbeidsplasser og etablering av miljøvennlig næringsliv i kommunen.

Trekke kommunale driftsmidler, investeringsmidler og pensjonsfond ut av banker, fond og forsikring som er involvert i kull, olje- eller gassvirksomhet.

Plassere kommunens investeringer i grønne fond, fornybar teknologi, og grønt næringsliv.

Videreutvikle ungt entreprenørskap i skolen, la flere drive elevbedrift lenger enn ett år og gjøre overgangen til fast bedrift enklere

– Turisme

Samle regionens kommuner for å utvikle en felles strategi for bærekraftig turisme i Rogaland, Lysefjorden, og Sandnes.

Bidra til utvikling av lokale elektriske hurtigbåter som kan frakte turister rundt i regionen.

Legge til rette for deling og utleie av eksisterende hytter og fritidsboliger

Fjerne kravet om at hytter og fritidsboliger skal være tilkoplet det kommunale vann- og avløpsnettet for å unngå unødvendige inngrep i naturen.

Gå sammen med reiselivsaktørene i regionen om å innføre en turistskatt

Ta i bruk Environmental Port Index (EPI) som verktøy for å karakterisere anløpende skips miljøpåvirkning, og bruke dette som grunnlag for differensierte havneavgifter

Innføre krav om at nye hytter og fritidsboliger skal være selvforsynte med strøm

Innføre en kommunal støtteordning for å gjøre hytter/fritidsboliger selvforsynte med strøm.

Utvikle treffsteder/møteplasser for turgåere og hytteboere på steder hvor kommunen eier parkeringsplass eller liknende infrastruktur, for eksempel Nodhagen på Bergsagel.

Hyttebygging i villreinens randsoner må begrenses via sterkere vern og lovgivning.

Offentlige innkjøp – Grønn suksess gjennom samarbeid.

Sandnes kommune investerer og kjøper varer og tjenester for omtrent 500 millioner kr i året. I dette ligger store muligheter for å påvirke leverandører i en mer bærekraftig retning, og stille krav på en måte som gjør at lokale bedrifter med bærekraftig profil har mulighet til å vinne anbud.

Øke kommunens bruk av innovative anskaffelsesmodeller for å gjøre mer bærekraftige innkjøp

Vektlegge andre kriterier enn pris høyere i kommunale anskaffelser

Sørge for at kvalifikasjons- og tildelingskriterier i anskaffelser ikke utelukker små og mellomstore lokale leverandører

Gjennomføre forvaltningsrevisjon i kommunen for å kartlegge i hvilken grad kommunen risikerer å benytte svart arbeidskraft i sine prosjekter.

Støtte lokale tiltak mot svart arbeid, som foreningen Bekjemp Svart Arbeid

– Aktivt eierskap

Sandnes kommune spiller en viktig rolle som eier i kommunale foretak og andre virksomheter. eksempelvis Forus Næringspark, Lyse, Ivar, og Sandnes Havn.

At Sandnes kommune utøver aktivt eierskap, og bruker denne makten for å styre virksomhetene i en bærekraftig retning og i tråd med regionale planer for miljø og klima.

Bruke eierskapet i IVAR aktivt for å bidra til best mulig gjenbruk og materialgjenvinning av avfall, fremfor forbrenning.

Gjøre alt vi kan for å få på plass karbonfangst og -lagring (CCS) ved IVARS forbrenningsanlegg på Forus.

– Forskning og innovasjon

Satse sterkt på lokal produksjon og forskning på fornybar energi.

Gå inn for opprettelse av et studieprogram i kjernefysikk ved UiS.

Legge til rette for kompetanse- og teknologioverføring mellom ulike sektorer. Det er i disse brytingspunktene vi kan utvikle helt ny og fremtidsrettetteknologi, og Sandnes kommune må kople seg tettere til både UiS og næringslivet og forskningsmiljøer som NORCE.

Være en pådriver og støtte opp om Universitetet i Stavanger (UiS) sin satsing på grønn omstilling. Dette er avgjørende for å skaffe nyskapende forsknings- og innovasjonsprosjekter til regionen, samt å rekruttere fremtidig arbeidskraft.

Legge til rette for at bygg og annen infrastruktur kan benyttes som piloter i FoU-prosjekter, som eksempelvis Positive Energidistrikter (PED) og andre aktuelle prosjekter.

Være en partner og bidragsyter inn mot nye utdanninger innenfor batteriteknologi og energi. Støtte opp om etablering av hydrogenkompetanse i Rogaland.

Støtte opp om utvikling av utdanningsløp som understøtter ressurseffektivisering og sirkulære løsninger.