Byen med det store hjertet

Vi vil at Sandnes skal være en by med hjertevarme og at alle skal ha gode liv i byen vår.

– Helse

Styrke helsestasjonenes arbeid knyttet til svangerskap og barsel

Styrke helsestasjon for ungdom

Styrke kommunens lavterskeltilbud for barn, unge og familier

Øke kompetansen i helsevesenet om voldtekt og vold i nære relasjoner, særlig rundt utsatte grupper som sexarbeidere og LHBTQ-personer

Styrke kommunens krisesentre og voldtektsmottak

– Aktiv og sosial alderdom

Miljøpartiet De Grønne vil at Sandnes skal være et godt sted å leve lenge. Derfor vil vi legge til rette for at eldre kan ha sosiale og aktive liv, også etter å ha trådt ut av arbeidslivet.

Etablere flere sosiale møteplasser i byen

Ta i bruk ny teknologi til å skape møtesteder for eldre med felles interesser

Videreføre og, om behov, styrke eldretrimmen i Sandneshallen

Legge til rette for sang, musikk og kontakt med dyr på alle sykehjem, og vil jobbe for å gi alle eldre og pleietrengende som ønsker det, en tur ut i naturen minst en gang i uka.

Starte et prøveprosjekt med utflukter for pleietrengende eldre ved hjelp av elektriske lastesykler til persontransport.

Legge til rette for at eldre kan bo hjemme lengst mulig, ved hjelp av velferdsteknologi og hjemmetjeneste.

– Integrering

For at vi skal beholde Sandnes som en god by for alle, er det viktig at ingen grupper faller utenfor. Det er derfor avgjørende at alle som kommer til Sandnes blir best mulig integrert. Vi ønsker ikke at vi får egne områder for innvandrere.

Øke støtten til klubber og idrettslag for medlemmer som er innvandrere.

Fordele boliger for flyktninger jevnt i kommunen.

Kartlegge omfanget av æresrelatert vold og negativ sosial kontroll i kommunen.

Gjøre det mer attraktivt for næringslivet å ansette flyktninger, blant annet gjennom bedre oppfølging av praksisplasser og nyansatte flyktninger.

Jobbe for flere ideelle og kommunale asylmottak, og at mottak som hovedregel bør være sentralt plassert slik at beboerne kan delta i lokalsamfunnet.

Gjøre det lettere for flyktninger å bo hos en vertsfamilie som alternativ til mottak.

– En trygg by for alle

Sandnes er stort sett en trygg by for alle. Dette er det viktig å bevare. Men samtidig er det personer og grupper som faller utenfor. Vi ønsker et medmenneskelig samfunn som også tar vare på de som faller utenfor, da spesielt rusmisbrukere og psykisk syke. Vi tror alle kan hjelpes, dersom de får noe å tro på og dekket behov som bolig, sosialt liv og arbeid. Riktig arbeid her tror vi kommunen og samfunnet i lengden sparer på.

Innføre såkalte velferdsobligasjoner, hvor private aktører får betalt ekstra dersom de klarer å bidra til at rusmisbrukere blir varig rusfrie og integrert i samfunnet.

Sikre tidlig respons mot ungdom og unge voksne som faller utenfor

– Frivillighet

Frivillighet er en bærebjelke i samfunnet. Vi vil derfor støtte det frivillige arbeidet i større grad. Initiativ og engasjement skal ikke stoppe pga små utgiftsposter.

Etablere et frivillighetsfond, hvor det skal være lav terskel og rask behandling for å søke dekning av utgifter til viktig frivillig arbeid.

Øke bevilgningene til frivilligheten, særlig aktiviteter som fremmer en sunn og bærekraftig livsstil.

Inngå vennskapsbysamarbeid med en eller flere byer i Ukraina. Først og fremst byer i de delene av landet som i øyeblikket er under russisk okkupasjon.

Utrede mulighetene for å slutte Sandnes til eksisterende plattformer for europeisk by-til-by-samarbeid for gjenoppbyggingen av Ukraina. Dette kan for eksempel være Eurocities hvor Oslo, Bergen og Stavanger allerede er med, eller EUs Rebuild Ukraine-initiativ

– Omsorg og behandling

Vi kan spare både individet og samfunnet for enorme kostnader både menneskelig og økonomisk ved forebyggende tiltak i kommunen. Som mennesker har vi alle ekstra behov i perioder. Enten når vi er barn, gamle og pleietrengende eller noen ganger også i vår beste alder.

Vi tror på at alle med ekstra behov må få tilbud om oppfølging og hjelp på en verdig og respektfull måte. Medmenneskelighet, samarbeid og solidaritet er grunnverdier og lokalsamfunnene må utvikles slik at disse verdiene styrkes. Vi vil gjøre sykehjemmene til trivelige institusjoner hvor tillit, trivsel og respekt for beboerne står i høysetet og de ansatte trives. Vi vil at ressursene skal økes og at institusjonene skal styrkes på menneskelig omsorg, trygghet og psykisk omsorg. Ingen skal måtte dø alene. Vi vil ikke sette bestemor «ut på anbud», men styrke brukermedvirkning, pårørendes involvering og påvirkning når den syke ikke selv kan ivareta egne behov.

Vi vil tilby unge funksjonshemmede tilpasset oppfølging og egen bolig. For å hjelpe rusavhengige og psykisk syke å bli friske, bør vi stadig søke etter nye behandlingsmåter som kan redusere behovet for medisinering. Lavterskel, rehabiliteringstilbud og tverrfaglighet kan være virkemidler her.

Styrke lavterskeltilbudene innen rus, psykiatri og helsesøstertjenesten.

Jobbe for råvarebasert mattilbud i barnehager, skoler, kantiner og eldreinstitusjoner. Øke andelen økologisk mat.

Rehabilitering og aktivisering i stedet for medisinering.

I større grad benytte individuell oppfølging av den enkelte, slik at flere eldre klarer seg hjemme lenger

Utvide ordningene med samarbeid mellom barnehager, skoler og sykehjem, gjerne etter konseptet “Livsglede for eldre”.

Starte opp igjen arbeidet med å sertifisere kommunens sykehjem som Livsgledehjem

Bygge skoler, barnehager og sykehjem/eldresenter i nærheten av hverandre slik at det blir naturlig med tett samarbeid og sosiale fellesskap på tvers av generasjonene.

Sikre at det ikke finnes en øvre aldersgrense for tildeling av timer til psykolog

Styrke samarbeidet med frivillig sektor for å forebygge ensomhet blant eldre og forebyggende hjemmebesøk må også kartlegge psykososiale behov.

– Funkispolitikk

Sikre universell utforming av kommunale bygg, nettsider, tjenester og arrangementer.

Jobbe for at personer med funksjonsvariasjoner får sine rettigheter ivaretatt i tråd med FN-konvensjonen om funksjonshemmedes rettigheter (CRPD), blant annet at de selv skal kunne bestemme selv hvor de skal bo

Anerkjenne diskrimineringen og utfordringene som personer med funksjonsvariasjoner møter i det daglige.
Utvide hjemmetjenestetilbudet og se på muligheten for å tilpasse denne tjenesten til arbeidsføre og unge brukere av hjemmetjenesten

Utvide HC-plasser og oppmykning av hvem som kan få HC-kort.

Sikre reell tilgang på brukerstyrt personlig assistanse (BPA).

Sikre synshemmede foreldre god veiledning på de ulike digitale plattformene som blir benyttet i skolen, slik at de kan veilede og hjelpe sine barn med lekser.

Reforhandle avtalene om tilrettelagt skoletransport, slik at de er mer presise og gir
elever med funksjonsvariasjoner et verdig tilbud som ikke innskrenker skole- og behandlingstilbud.

– Lavere terskler i arbeidslivet

Personer som faller utenfor arbeidslivet, sliter ofte med å komme seg inn igjen. Slik skapes en ond sirkel.

Opprette finansielle insentiver til sosialt entreprenørskap.

Utvikle en kommunal traineeordning for funksjonshemmede.

Vurdere forsøk med utvidet rett til egenmelding ved sykdom.

Tilby norskopplæring til arbeidssøkere med manglende norskkunnskaper

Jobbe for at Sandnes kommune skal ha en innovativ ansettelsespolitikk, med meningsfylte og fleksible stillinger til personer med særlige vanskeligheter med å få innpass på det ordinære arbeidsmarkedet.

– Dyrevelferd

Norsk lov stadfester dyrs egenverdi, men dette blir i liten grad fulgt opp i praksis. Dyr har egenverdi utover nytte for oss mennesker og har på samme måte som mennesker evne til å føle smerte. Dette må tas hensyn til i praktisk politikk.

Vi ønsker at alle dyr skal behandles godt. Vi vil gi støtte til organisasjoner som jobber med dyrevelferd slik at disse kan drifte mottak og omplasseringshjem for dyr som kommer i nød. Støtte kampanjer for sterilisering, kastrering og ID-merking av kjæledyr. Støtte økologisk og respektfullt dyrehold i matproduksjonen. Tilrettelegge for forebyggende tiltak mot vanskjøtsel av husdyr.

Øke kompetansen hos helsepersonell om dyremishandling.

Oppfordre hunde- og katteeiere til ID-merking av dyrene sine, og stimulere til kastrering/ sterilisering av katter som ferdes fritt utendørs.

Forby privat bruk av fyrverkeri i bynære områder og legge til rette for lys- og droneshow i stedet.

Øke støtten til hjelpesentre for mishandlede og hjemløse dyr, som FOD-gården for omplassering av dyr.

Innføre kjøttfri dag ved alle institusjonene og ansattekantinene tilknyttet kommunen.

Vi vil legge vekt på dyrevelferd i alle innkjøpsprosesser.