En helhjertet sykkelsatsning

Miljøpartiet De Grønne vil at Sandnes skal børste støvet av «merkenavnet» som sykkelbyen. Vi vil at Sandnes skal bli den beste sykkelbyen i Norge, og ta opp konkurransen med internasjonale sykkelbyer som Oslo, København og Amsterdam.

Innføre kommunal støtte til kjøp av el- og foldesykler.

Innføre motsatte bompenger for dem som sykler i rushtiden.

Forlenge sykkelstamveien fra Stangeland til Bogafjell.

Etablere eller oppgradere minst 100 km sykkelvei innen 2027, og prioritere sykkeltilrettelegging med høy kvalitet.

Bygge ut alle kommunale veier med bredere veiskulder, for raskt å oppnå sammenhengende sykkelfelt. Samarbeide med fylket og Staten om tilsvarende for fylkeskommunale og statlige veier, hvor dette er mulig. Prioritere slik at alle bydelene får en sykkelrute til sentrum, og dermed sammenhengende sykkelveier.

Forskuttere investering i ferdigregulerte sykkelveger slik at tilbudet ikke er avhengig av når private prosjekter kan startes.

Etablere sykkelhengerparkering under tak for å få flere til å bringe barna med sykkel til barnehagen. Støtte ordninger for service og vedlikehold av sykkel

Forbedre siktlinjer langs hovedsykkelnettet

Etablere flere sykkelparkeringer i tilknytning til jernbanestasjoner.

Jobbe for økt antall og bedre sykkelparkeringskapasitet utenfor eksisterende butikker og knutepunkt for handel.

Utvide tillatt geografisk sone for kommersielle elektriske sparkesykler.

At elektriske sparkesykler kan lades der det er Kolumbus bysykler og mobilitetspunkter med delebiler. Øke antall ansatte som arbeider med sykkel- og mobilitetstilbudet i kommunen, og matche den betalte stillingen fra Bymiljøpakken med én kommunal stilling.

Bedre sykkelveier og kollektivtilbud til friluftsområder og kulturtilbud i regionen