En samferdselspolitikk som prioriterer

MDG Sandnes vil satse på kollektiv og ønsker gode og effektive tilbud som blir benyttet og er reelle og gode erstatninger for bilen. Kombinasjonen kollektiv og sykkel/elsykkel, kan også konkurrere ut bilen på lengre strekninger. Vi vil utrede muligheten for flere enveiskjørte veier i bysentrumet. Dette vil skape mer rom for parker og grøntområder, hvor sykkelen og folk
kan ferdes, uten at det går nevneverdig ut over fremkommeligheten for bilen. Noen steder kan det også være aktuelt å etablere nye gågater, slik som suksessen Langgata. På den måten gir vi større deler av byen tilbake til folket.

Stimulere til tilrettelegging for elbiler og autonome busser i hele kommunen.

Prioritere delebiler foran privatbiler.

Jobbe for redusert piggdekkbruk, slik at svevestøv og veislitasje reduseres så mye som mulig til beste for folkehelsen og de myke trafikantene. Innføre nødvendig frekvens for feiing av veiene.

Etablere målestasjoner for luftforurensing.

Bygge ut hurtigladeinfrastruktur til taxi og lokal varetransport.

Innføre en støtteordning for utbygging av ladeinfrastruktur til elbiler og -sykler i borettslag og sameier.

Elektrifisere den kommunale bilparken.

Vurdere lavutslippssone i Sandnes sentrum dersom måling av luftforurensning nær boligområder, skoler og barnehager dokumenterer helsefarlige nivåer.

E39 Osli – Ålgård bygges som tofeltsvei med lang tunell gjennom Krossfjell.

Jobbe for å sikre finansiering og gjennomføring av tverrforbindelsen mellom Foss-Eikeland og Bråstein, med sikte på å spare mest mulig jordbruksjord og natur, ved valg av tunell- og kulvertløsninger.

Prioritere miljøvennlig mobilitet og logistikk i alle tiltak etter plan- og bygningsloven der det er rimelig og passende.