Et blomstrende kulturliv

Sandnes skal være en by for grønn, kreativ og moderne utvikling. Samtidig må vi bevare og vedlikeholde vår historiske identitet. Byen skal være levende og pulserende med et rikt kultur- og opplevelsestilbud, og sosiale møteplasser for alle. Det er tett sammenheng mellom utvikling i kunsten og utvikling i samfunnet.

En raus kulturpolitikk bidrar til å løfte liberale verdier som deltakelse, demokratisering, frivillighet, og integrering. Investering i gode kulturtilbud er investering i gode liv for innbyggerne.

Barne- og ungdomskulturen, gitt tilstrekkelige ressurser og frihet, kan fungere som en helt sentral integreringsarena og dermed også en innfallsport til det tradisjonelle organisasjonslivet og økt innflytelse i samfunnet.

Et blomstrende kulturliv er et fritt og levende kulturliv som styrkes av gode rammevilkår og støtte fra kommunen. Det er viktig at partiene i sin kulturpolitikk ikke legger føringer for hvordan kulturlivet skal drives, men fokuserer på å skape et godt grunnlag for utvikling og aktivitet gjennom støtte og tilrettelegging. Bedre rammevilkår krever først og fremst en økning av bevilgninger til kulturlivet.