Gjenbruk og resirkulering

Både i Sandnes og resten av Norge har befolkningen et høyere forbruk av ikke-fornybare ressurser enn det som er bærekraftig. Sandnes kommune kan spille en viktig rolle i å redusere dette ved å legge til rette for resirkulering og gjenbruk. Styre avfallshåndtering i Sandnes kommune i henhold til avfallspyramiden. Bærebjelken for å få til sirkulær utnyttelse av ressurser er å forbruke mindre, bruke det man har lenger, og kjøpe/selge/gi bort brukt. Dette bør derfor prioriteres høyt.

Alltid vurdere gjenbruk og oppgradering av bygg, fremfor å rive og bygge nytt.

Sette krav til at produkter og byggemetoder som brukes i nybygg og rehabilitering av bygg, er egnet for ombruk og materialgjenvinning i fremtiden.

Foreta ombrukskartlegging av eksisterende bygg som en del av forvaltningen av byggene.

Sette krav til, samt å dokumentere, grad av ombruk ved prosjektets ferdigstilling.

Sette krav til demontering ved rivning i offentlig anbud, med mål om økt ombruk.

Bruke minst like mye gjenbruk i samferdselsprosjekter som kravene Statens vegvesen har.

Sette krav til at masser skal gjenbrukes, og at gode masser ikke går til deponi.

Utarbeide kommunale langsiktige anbudsstrategier, med mål om å øke gjenbruksmasse/materialgjenvinning i bygg- og anleggsektoren.

Sette krav i reguleringsplaner om at godkjenning av rivning av bygningsmasse inkluderer ombrukskartlegging og registrering av bygningselementer i offentlig tilgjengelig database.

Etablere støtteordninger for aktører som ønsker å starte med tjenester og/eller omlegging av produksjon som gir større grad av ombruk og ressurseffektivisering i byggindustrien.

Vurdere mulige tiltak for å redusere matkasting, inkludert differensierte avgifter for forskjellige typer avfall, strengere regler for matbutikker og å styrke Matsentralen og tilsvarende ordninger

Tilrettelegge for reparasjonstjenester og bruktmarkeder i bydelene.

Legge til rette for at brukbart utstyr fra Sandnes’ avfallsstasjoner samles inn og gis bort/selges.

Innføre ordning med minigjenbruksstasjoner, etter modell fra Oslo.

Utrede hvordan kommunene kan legge bedre til rette for at bedrifter, organisasjoner, offentlige enheter og enkeltpersoner kan gi bort og bytte brukbare gjenstander framfor å kaste dem

Sette opp permanente fellesgriller og innføre flere ordninger for utlån av griller og sportsutstyr i byens parker.

Etablere returpunkter for plast i tilknytning til eksisterende returpunkter for glass og metall

Etablere en ombrukssentral for næringslivet på Nord-Jæren