Kultur for barn og unge

Barne- og ungdomskultur har en egenverdi og fortjener oppslutning i kraft av dette. På samme måte som vi ikke bygger et nytt operahus for å hindre økende alkoholkonsum blant voksne, bør vi ikke bygge ungdomsklubber for å hindre uønsket atferd blant unge.

Det er også verdt å merke seg at ungdomskulturen har et forebyggende aspekt ved at ungdom opplever seg selv som ressurspersoner og aktivt skaper egen fritid. Ungdomskulturen fortjener langt høyere prioritering enn den får av kommunene i dag. Ikke bare fordi den fungerer som et fritidstilbud til dem som til enhver tid er unge, men også fordi den er en integreringsarena og innfallsport til det frivillige organisasjonslivet og politisk deltagelse; investering i barne- og ungdomskultur er en investering i hele vår samfunnsform!

Videreføre støtten til lokale festivaler for barn og ungdom.

Gi gode vilkår til scenekunst for barn, unge og voksne

Innføre gratis kulturklippekort for ungdom.

Videreutvikle det gode arbeidet som gjøres med Den kulturelle skolesekken.

Legge til rette for kulturtilbud der alkoholsalg ikke behøver å være en forutsetning for lønnsom drift.

Ta i bruk KinoKino som arena for ungdomskultur og smal kultur.

Redusere dagens prisnivå slik at byens flotte konsertlokaler kan brukes til fremførelser av alle lokale utøvere i Sandnes, både barn og voksne amatører, store og små grupper, og ikke bare dem med størst finansielle muskler.

Sikre likebehandling og tilrettelegge for godt egnede og tilstrekkelig antall øvingslokaler for hele byens musikkliv i kommunale bygg, inkludert lagermuligheter.

Sikre likebehandling av kommunal støtte mellom alle byens musikkutøvere, og dermed legge til rette for at amatørmusikklivet kan kjøpe undervisningstjenester etter eget behov fra Sandnes kulturskole til samme forholdsmessige priser som kulturskolens egne elever.

Legge til rette for videre styrking av samarbeidet mellom Sandnes kulturskole og musikkundervisningen i grunnskolen, herunder sikre kompetanseoverføring og legge til rette for en vikarpool.

Legge til rette for videre styrking av samarbeidet mellom Sandnes kulturskole og det frivillige musikklivet, herunder etablere desentraliserte undervisningstilbud.