Kulturminnevern

Kulturminnevern er en viktig del av Sandnes’ kulturpolitikk og må prioriteres. Dette vil bli spesielt viktig etter hvert som byen fortettes.

Etablere støtteordninger for vernede og fredede bygninger.

Legge til rette for at verneverdige og fredede bygninger kan tas i bruk på en fornuftig og ikkeødeleggende måte.

Øke tilskuddet til Byantikvaren for registrering av nyere tids kulturminner.

Ta vare på historiske lokaliteter, helleristninger, gravminner og andre fornminner.

Sørge for at byens kulturarv og lokale identitet blir tatt vare på og brukt ·

Sikre godt kulturminnevern. Dette er verdier som bidrar til å skape fellesskap, utvikling og forankring i lokalsamfunnet. For å skape et godt lokalt kulturliv må̊ kulturminner, lokale historier og tradisjoner brukes og formidles. Dette skal løses ved å øke støtteordningene for vernede og fredede bygninger, øke tilskuddet til Byantikvaren for registrering av nyere tids kulturminner og tilskuddsordningen for private som ønsker å restaurere på kulturminnefaglige premisser.

Legge til rette for at verneverdige og fredede bygninger kan tas i bruk på̊ en fornuftig og ikke-ødeleggende måte. Bevaring gjennom bruk er en helt sentral del av kulturminnevernet i Norge.

Styrke bevaring og formidling av immateriell kulturarv i bybildet, som kommer til uttrykk blant annet i håndverkstradisjoner, folkemusikk og folkedans.

Sikre at et godt kulturminneperspektiv er til stede både i overordnede planer, men også konkrete reguleringssaker.

Ha konsekvent politisk behandling i saker hvor det oppstår konflikt mellom utbyggerinteresser, verneverdige bygg og miljøet.

Sikre vern av helhetlige kulturminnemiljøer og ikke bare enkeltbygninger/steder.

Etablere et nytt vikingtidssenter i regionen.