Tettere og grønnere byutvikling

Miljøpartiet De Grønne ønsker i sterkere grad å satse sentrumsnært og langs kollektivaksene. Da skaper vi liv i byen og har større sjanse til å nå nullvekstmålet i biltrafikken. Flere og flere unge er vant til å benytte kollektivsystemene og har mindre problemer med å klare seg uten bilen. I enkelte sentrumsnære områder er det unødvendig med krav til parkeringsplass for boliger. Vi ønsker en blanding av bolig og næring slik at flere får kort vei til jobben og at mange tilbud er tilgjengelige nær der folk bor.

Regulere inn flere små leiligheter til unge der det ikke skal opparbeides fast parkeringsplass, men heller tilbys mobilitetstilbud i pakke.

Sørge for nødvendige grøntområder og møteplasser med le for vær og vind.

At alle byggeprosjekter skal sammenligne investerings og vedlikeholdskostnader for parkeringsplasser med mobilitetstjenester uten parkeringsanlegg

Legge til rette for at boliger og parkeringsplasser kan selges separat.

At kommunale og offentlig styrte parkeringsareal skal forbeholdes delebiler og delesykler, ikke private kjøretøy.

Jobbe for videre byutvikling i Luravika og å realisere nytt togstopp.

At byutviklingen skal skje på innbyggernes premisser, ikke utbyggernes.

Vi vil ha sterk kommunal styring, god innbyggermedvirkning og støtte opp om lokale initiativ.

I samarbeid med Stavanger opprette en stilling som bybåndsarkitekt, for å sikre kvalitet i fortettingen langs Gandsfjorden