Valgprogram 2023-2027

Her får du hele valgprogrammet som pdf-fil: Sandnes MDG valgprogram 2023-27

Den kompakte, klimanøytrale byen

Tettere og grønnere byutvikling

Klimagassutslipp i bygg- og anleggsbransjen

Gode boliger til alle

Bibliotekene

Kulturminnevern

Idrett og friluftsliv

Friluftsliv i marka og fjorden

Lek og læring

Barnehagen

Grunnskolen

Elevdemokrati og medbestemmelse

Byen med det store hjertet

Næringspolitikk for det grønne skiftet

SANDNES, EN DEL AV VERDEN

I løpet av de fire siste årene har det skjedd mye positivt i Sandnes. Den gigantiske parkeringsplassen på Ruten er historie, kommunens høyeste bolighus har blitt ferdigstilt noen få meter fra Skeiane jernbanestasjon, og to epokegjørende mobilitetsprosjekter i form av Sykkelstamveien og Bussveien er på god vei mot fullføring. Det foreligger planer om storstilt
bygging av sentrumsnære boliger, og kommunen har vedtatt å kutte sine egne klimautslipp med 55 % innen 2030. Alt dette er politikk i MDGs ånd, som vi helhjertet har støttet og i noen tilfeller faktisk greid å drive frem selv.

Vekstens pris
Samtidig har flertallspartienes hensynsløse vekstpolitikk de siste tolv årene gjort stor skade på både mennesker og miljø i kommunen. Fra år 2000 til i dag har befolkningen i Sandnes økt med 50 %, for det aller meste folk som har flyttet hit fra andre kommuner i Rogaland. Trekkplasteret har vært Sandnes’ villighet til å ofre matjord og natur for å kunne tilby litt billigere boliger. De siste 15 årene har Sandnes omdisponert 2 849 dekar av landets beste matjord. Befolkningsveksten overbelaster også det offentlige tjenestetilbudet, og kapasiteten på flere av byens skoler er sprengt. På Sørbø skole vil hver av de nye førsteklassene til høsten ha 31 elever. Hva vil det bety for lærernes arbeidsmiljø og elevenes læringsmiljø? Samtidig går sykehjemsdekningen ned, det kuttes i helsetjenester til barn og unge, det kuttes i hjemmetjenesten, og fastlegedekningen har sunket til et kritisk nivå. For Sandnes har befolkningseksplosjonen forårsaket en forgjeldingsspiral som er ute av kontroll. Budsjettet kommunestyret vedtok i desember 2022 legger opp til at kommunen i 2027 vil ha en lånegjeld på 9,6 milliarder kroner. Allerede i 2025 vil kommunen bruke nærmere en halv milliard kroner i året på å betjene gjeld, og dette betyr flere kutt i drift og investering som igjen vil svekke
de offentlige tjenestene enda mer. Sandnes kommune er dårlig på å vedlikeholde sine skolebygg. Flere skoler har tilstandsgrad 3, den dårligste graden.

Våre kjernesaker
Disse trendene må snus i løpet av neste kommunestyreperiode, og for å greie det går vi til valg på
følgende fire hovedsaker:
– Stoppe nedbyggingen av matjord og natur i Sandnes kommune.
– Oppfylle kommunens mål om å kutte 55 % av klimautslippene innen 2030.
– Investere 150 millioner kroner over fire år i ENØK-tiltak for innbyggere, næringsliv og det offentlige.
– Bedre vedlikehold av kommunens eiendommer, spesielt skolebygg

HVA HAR VI FÅTT TIL?

MDG har vært i opposisjon i 2019-2023. I den rollen er det krevende å få vedtatt vår politikk, men vi er til tross for det fornøyde med det vi har fått til. Blant seirene våre finner vi:

Fjernet aldersgrense på ledsagerbevis for handicappede.
Ledsagerbevis gir funksjonshemmede rett til å ha med en ledsager (assistent), gratis eller med redusert pris, på for eksempel kultur- og fritidsarrangementer. I 2019 fortalte Sandnesposten om funksjonshemmede Elias (3) fra Sandnes som ikke kunne få utstedt ledsagerbevis fordi Sandnes kommune praktiserte en nedre aldersgrense på 8 år. Samtidig fikk familier i samme situasjon i andre kommuner utstedt slike bevis som også kunne brukes i Sandnes, noe vi så på som en uakseptabel konsekvens av at hver kommune administrerer ordningen etter sitt eget regelverk. MDG la derfor frem en interpellasjon om å fjerne aldersgrensen, og det gikk gjennom.

Vedtatt et kommunalt klimakuttmål og -budsjett
13. desember 2021 vedtok Sandnes kommunestyre at kommunen skal kutte sine egne klimautslipp med 55 % innen 2030, og vedtok samtidig et klimabudsjett som viste hvor mye det må kuttes hvert år frem til 2030. Selv om dette i seg selv var et stort steg er det et langt stykke igjen før klimabudsjettet blir et reelt styringsverktøy, og klimautslippene i Sandnes økte paradoksalt nok i pandemiåret 2021 da de sank så godt som alle andre steder i verden.

Stoppet nedbygging av matjord på Hana
I arbeidet med ny kommuneplan foreslo MDG å stoppe planlagt nedbygging av nærmere 1000 dekar matjord. Selv om det aller meste av dette ikke fikk noen støtte, så klarte vi å få flertall for å stoppe nedbyggingen av den såkalte Auestadmyrå på Hana. Dette er viktig på grunn av områdets nærhet til naturreservatet Grunningen, som hadde blitt påført store skader ved en eventuell utbygging.

Reddet Sandnes’ bidrag til nytt krigsseilermonument i Stavanger
Det skal bygges et nytt krigsseilermonument på Helmich Gabrielsens plass i Stavanger til en kostnad av 5 millioner kroner. Sandnes hadde i utgangspunktet forpliktet seg til å bidra med kr. 200 000, men 27. april 2021 vedtok utvalg for kultur, næring og innovasjon å utsette beslutningen om støtte til etter monumentets byggestart. Dette fremstod for oss som nok en smålighet mot en gruppe som allerede har måttet tåle altfor mange slike, så da saken skulle opp i formannskapet greide vi heldigvis å få reversert utvalgets vedtak og forpliktet Sandnes til å stille med de opprinnelig avtalte 200 000,-.